Hírek

Jelenleg a közbeszerzési kiírások összeállítása és kisebb helyi munkálatok folynak abban a közel hétszázmillió forint értékű projektben, amelynek célja a balatoni közösségi közlekedés fejlesztése, az utazók gyors és pontos tájékoztatása.


Interjú Dorner Lajos közlekedési szakértővel

 

Ez a legnagyobb összeg, amelyet regionális operatív programok számára biztosított keretből hasonló feladatokra lehet fordítani Magyarországon – tájékoztat a projekt egyik kidolgozója, Dorner Lajos. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöki tisztét is betöltő szakember reményei szerint a beruházások tavasszal felgyorsulnak, sőt, optimális esetben már jövő év szeptemberében megkezdődhet a déli parti vasút teljes rekonstrukciója is.

- Néhány tóparti településen – így például Balatonmáriafürdőn és Siófokon – már megkezdődtek a projekthez kapcsolódó munkálatok. Ez azonban csak szerény részét képezi egy komplex, átfogó koncepciónak, melynek révén a balatoni vasúti hálózat teljes mértékben megújul. Milyen konkrét elképzeléseik vannak?

Közel nyolc éve foglalkozunk a Balaton térségének közlekedésfejlesztésével, mostanra kezd beérni a munkánk. A jelenlegi kormányzat szerencsére felismerte, hogy a Balaton e téren is kiemelt státuszt érdemel, hiszen az ország második legfontosabb deviza kitermelő helye. A turizmus meghatározó jellege miatt a közlekedés területén is európai szintű szolgáltatást kell kialakítanunk. A ROP keretből most induló munkálatok során a költség nagyobb részét egy több nyelvű utastájékoztatási rendszer kiépítésére fordítjuk. A legkorszerűbb információs táblákat elsősorban azokon a vasút-, illetve a hozzájuk csatlakozó buszállomásokon helyezzük el, ahol a legnagyobb forgalmat regisztráltuk. Az előkészületek során felmértük valamennyi érintett állomás forgalmát – a célokat szakaszosan érhetjük el, a legjelentősebb utasforgalmat lebonyolító helyszínektől eljutunk majd a kisebb látogatottságú közlekedési pontokhoz is. A forrásokat igyekszünk úgy felhasználni, hogy a lehető legtöbb utas számára a legtöbb pozitív változást hozza. Hasonló ROP forrásokból valósul meg Balatonfüreden, Zalakaroson és Keszthelyen is beruházás, ezzel összességében több, mint két milliárd forintot tudunk a balatoni közösségi közlekedés fejlesztésére fordítani. Ez azonban még mindig csak kis falat - a nagy az lesz, amikor végre el tudjuk kezdeni a vasútvonalak teljes felújítását is a Közlekedés Operatív Program (KözOP) keretében. E témában már zajlik a közbeszerzési eljárás, s ha sikeresen lebonyolódik, valamint a kormány is biztosítja a szükséges forrásokat, akkor 2014 szeptemberében elindulhat a rekonstrukció.

- Ez már egy új fejlesztési időszakot, új uniós támogatások bevonását jelentheti…

Abban bízunk, hogy még a mostani ciklusból is jut forrás a balatoni vasútvonalakra, és ún. szakaszolt projektként ez a munka egyből folytatható a következő, 2014-2020 közötti időszakban is. Bízunk abban, hogy jól dolgoztunk az előkészítés során, így a források elnyerésének nem lesz akadálya, tehát a balatoni közösségi közlekedés fejlesztésének meglesznek az anyagi alapjai. A munka alapját egyébként a Balaton Fejlesztési Tanács által elfogadott közlekedési stratégia képezi, ennek a stratégiának az elemeit hajtjuk végre. A forgalomirányítástól az utas-tájékoztatáson át a járatszervezésig, a menetrendek kialakításáig szeretnénk egy olyan közlekedési régiót létrehozni, amelyre számos példát láthatunk több nyugat-európai országban, illetve ezek üdülőövezetében. A Genfi- és a Bodeni-tónál ezek a közlekedési szövetségek nem pusztán néhány megyét, hanem több országot ölelnek át – kiváló szervezettségüknek köszönhetően a jelentős idegenforgalmat is eredményesen kiszolgálják.

- Tízmilliárdokról beszélünk! Vajon megtérül valaha ez a jelentős összeg – ön hogyan látja: visszacsábíthatók még a vasúttól elpártolt utazók?

- Ahhoz, hogy a vasúti közlekedés vonzó legyen, elsősorban a menetrendet kell betartani. Ennek egyik alapvető kritériuma a vasúti pálya rekonstrukciója, ez azonban – ahogyan említette - már több tízmilliárd forint nagyságrendű. Ha minden jól megy, jövőre indulhat az építkezés, s a beruházás végén érezhetően csökken a menetidő. Csak két adat: Siófokra egy óra tizenöt perc alatt, Keszthelyre 2 óra 36 perc alatt juthatnak majd el az utasok a Déli pályaudvarról. Minél messzebbre kerülünk a fővárostól, annál jobban lehet érzékelni majd a menetidőn a pályakorszerűsítés hatását. Úgy gondolom: versenyképes menetidőt lehet majd kialakítani a déli vasúttal közlekedők számára. A döntő tényezőt azonban nem a gyorsaság, hanem a szolgáltatás megbízhatósága jelenti.. Emlékezzünk csak: régebben az emberek a vasúthoz igazították óráikat! Tény, hogy ettől meglehetősen messzire kerültünk. Szeretnénk ismét elérni, hogy a vasúti rendszert megbízható szolgáltatásnak tekintsék az utasok.

Olyan beruházásokat kívánunk megvalósítani, amelyek a menet- és a közlekedésbiztonságot egyaránt növelik, miközben az emberek komfortérzetét javítják Ezért nem favorizáljuk mindenáron a sebességnövelést, ezért nem fog mindenhol zajvédő fal épülni, ezért nem létesítünk mindenütt második vágányt – csak ott, ahol az feltétlenül szükséges és annak menetrendi előnye van, vagy a közlekedés biztonságát javítja.

Mindez a jelenleginél jóval kisebb zaj- és rezgésterhelés mellett valósul meg - az új vasúti pálya korszerű járművekkel egészen más minőséget fog jelenteni, mint amit napjainkban megszoktunk.

Meggyőződésem: a fejlesztések után egyértelműen versenyképes lesz a vasúti közlekedés.

- Térjünk vissza a most futó ROP projekthez – milyen érdemi változásokat érzékelhetnek majd az utazók?

A projekt érinti Siófok, Fonyód, Balatonföldvár, Zamárdi, Balatonlelle, Balatonmáriafürdő, Balatonszentgyörgy településeket. Az utastájékoztatási rendszer nem csak a vasúti, hanem az autóbuszos - és ami napjainkban kuriózumnak számít még - a hajózási információkat is tartalmazni fogja, feltüntetve az utasok számára az átszállási lehetőséget. Ezeket az információkat szeretnénk kiegészíteni olyan idegen nyelvű tájékoztatási megoldásokkal, amelyek a nagy tömegű rendezvényekre érkezők utazását is elősegítik. Ezeken túl néhány nagy forgalmú siófoki autóbusz megállóban is lesznek tájékoztató berendezések, sőt a legjelentősebb balatoni hajóállomásokra szintén helyezünk ki ilyen táblákat. Azokról a járművekről, ahol már van fedélzeti berendezés és onnan online adatokat lehet beszerezni, már az aktuális információkat tudjuk megjeleníteni. Természetesen találhatók olyan járatok is, amelyek még e téren kevésbé felszereltek – ilyenek például a hajók - ott egyelőre csak a menetrendi adatokat tudjuk jelezni. A következő pályázati ciklus egyik legfontosabb eleme az lesz, hogy azokba a járművekbe is fedélzeti berendezést, flottakövető rendszert helyezzünk el, melyekben jelenleg még nincs. Ezek közé tartoznak például a Balaton Volán autóbuszai is. Azok a települések, amelyek kimaradnak a most futó projektből, a folytatásban természetesen sorra fognak kerülni. Mert itt is lesz folytatás, a 2014-20-as ciklus forrásaiból.

- A balatonmáriai fejlesztések - úgy tűnik – egyfajta modellt is jelenthetnek a tóparti települések számára – ön hasonlóképpen látja?

- Egyetértek a minősítéssel, hiszen itt egyszerre, azonos koncepció mentén újul meg a vasútállomás épülete, ennek teljes környezete, a parkolók, a centrumhoz vezető utak, miközben pihenőhelyeket alakítanak ki modern köztéri bútorokkal. Elmondhatjuk, hogy a máriai nem csak egy közlekedési beruházás lesz, hanem a település komplex fejlesztése is: a funkcionális elképzelések, a praktikum és az esztétikum így találnak egymásra.

Forrás: Balatoni Futár