Hírek

A siófoki vasútállomás információsa érdeklődésünkre megerősítette, hogy nemigen tudunk helyjegy nélkül expresszvonattal Budapestre jutni.

Helyjegyet kell váltani gyakorlatilag minden, a Balaton déli partján közlekedő gyorsvonatra, új elnevezésük szerint expresszekre; a sebesvonathoz meg pótjegy kell, azaz úgy drágult a vonatközlekedés, hogy a tarifa változatlan maradt. Felháborodott olvasók hívták fel a figyelmünket a nyári menetrend belépésétől érvényes változásra, többen is felvetették: arról nem volt szó, hogya déli parti vasút-korszerűsítéssel ez a burkolt díjemelés is együtt jár. Egyik siófoki diák utas úgy számolt: egy pesti út oda-vissza 1600 forintjába került, mostantól egy ezrest hozzátehet az 500 forintos pótjegy miatt.

Kérdeztük a vasúttársaságot, de egyelőre nem kaptunk választ. A siófoki vasútállomás információsa azonban szerdán érdeklődésünkre megerősítette, hogy nemigen tudunk helyjegy nélkül expresszvonattal Budapestre jutni. Vigasztalásul a hölgy hozzátette: legalább biztos lesz az ülőhelyünk a nyáron gyakorta zsúfolt vonaton.

Nem tudni, a MÁV-nak ez az ügyesen titkolt (a legtöbb utas csak a jegyváltáskor szembesül a hely- és pótjegyváltási kötelezettséggel) húzása már annak az új szemléletnek a része-e, amiről Dorner Lajos, a Balaton Fejlesztési Tanács szakértője beszélt szerdán a balatoni közösségi közlekedés jelenét és jövőjét taglaló siófoki konferencián. – Már a Déli-pályaudvaron kezdődhessen a nyaralás, ehhez a Balatont kiemelt szolgáltatásként kell megjelenítenie a vasúttársaságnak – így a szakember. – Vagyis ne csak pusztán eljuttatni akarja a nyaralót a Balaton partjára. Ez persze újfajta gondolkodást igényel, miközben az egyik cél a közösségi közlekedés fejlesztésével az, hogy minél többen válasszák a vonatot az autó helyett.

Dorner Lajos szerint a déli vasút korszerűsítésének októberre befejeződő első üteme csak a kezdet, reményeik szerint 2016 elején elindulhat a folytatás is a déli parton, a Fonyód-Kaposvár vonal felújításával együtt, mely „drasztikus menetidő-csökkenéssel járhat együtt”. Bejelentette azt is, hogy az ország legmodernebb utastájékoztató rendszere épül ki rövidesen a Balatonnál, melyben együtt jelennek meg a vonatokkal, buszokkal és hajókkal kapcsolatos információk. A hosszabb távú jövő pedig az egységes tarifa-, bérlet- és jegyrendszer kialakítása, vagyis ha a nyaraló bérletet vált, azzal a vonat után buszra is szállhasson, sőt, akár hajóra is. – Ne azzal foglalkozzon a turista, hogy miképpen tud eljutni a régióban egyik helyről a másikra – tette hozzá Dorner Lajos. – Ehhez persze a vonat- és buszközlekedés összehangolásán túl sűrű(bb) menetrend is kell.

No és például az, hogy a Balatont körbe lehessen vonatozni – ennek első lépcsője lehet az északi parti vonal villamosítása.

Száz éve már működött
Vonatról hajóra szállva a Déli-pályaudvarról Balatonfüredre lehetett jutni a Déliben váltott jeggyel már száz évvel ezelőtt is – idézte a múltat Dorner Lajos, vagyis már akkor is egységesen kezelték a balatoni régiót. Ezért is tervezik most a Balatoni Közlekedési Szövetség létrehozását, hogy legyen egy csapat, amelyik a régió közösségi közlekedését koordinálja.

Kisvasutat Buzsákig
A Balatonnál 160-nal sosem fognak száguldani a vonatok, de a 120-as tempó elérendő – magyarázta Dorner Lajos a siófoki konferencián. Arról is beszélt: a déli vasút korszerűsítésének második ütemében a balatonfenyvesi kisvasutat „beviszik” a fenyvesi állomásra; ma még meglehetősen kihasználatlan, ezért lenne fontos, hogy Buzsákig meg tudják hosszabbítani a kisvasút útvonalát.

http://www.sonline.hu/somogy/kozelet/burkolt-dijemeles-helyjegy-kell-az-expressz-vonatokra-617311